26 Mart 2013 Salı

EVDE YOĞURT YAPIMI

 
  Kapıya gelen sütlere güvenemediğim için uzun süre pastorize sütlerle yaptım yoğurdumu. Ama artık birkaç yıldan beri sütçüm kapıma getiriyor ve yoğurdumu taze sütten yapıyorum. Eğer siz de güvenemiyorsanız en azından pastorize sütten deneyebilirsiniz. Kaynatma aşamasını atlayarak sadece ısıtıp diğer aşamaları aynı şekilde gerçekleştirebilirsiniz.

   Evde yoğurt yaparken en önemli nokta yoğurdun ısısı, parmağınız içinde yedi sekiz saniye  durabiliyorsa uygun sıcaklıkta demektir.Bu ısı ayarlama işi sizi çok korkutmasın. Çocuğu olanlar çocuklarının banyo sıcaklığını baz alabilirler. Ne sıcak ne soğuk. Eğer ki yoğurt tutmazsa yani hala çok cıvıksa hafif ısıtıp tekrar aynı işlemi yapın. İlk denemeleriniz sizi korkutmasın cıvık bir yoğurt bile olsa çorbalarınıza kullanın, ayran yapın, cacık yapın,poğaçalarınıza koyun ama hiç bir zaman atmayın.

  Ben ilk mayamı probiyotik yoğurtların sadesinden alıp maya olarak kullanıyorum. Daha sonra hep olan yoğurdumdan bir kaşık ayırıp onu maya olarak kullanıyorum. O yüzden bir kere probiyotik almak yeterli oluyor.

  Çok sıkı örttüğünüz yoğurdu en az 4 saat hiç hareket ettirmemeniz gerekiyor. Açtıktan sonra Kapaksız olarak sallamadan buzdolabında 12 saat bekleyip suyunu çekecek . 12 saat sonunda yoğurdunuz yemeğe hazır .Sakın normal yoğurtlar gibi taş gibi yoğurt beklemeyin hüsrana uğrarsınız. Ev yoğurdu kaşık girdiği an sulanır. Hazırlarda bu sulanma aşaması bazen iki gün sürüyor. İçine jelatin, margarin gibi sertleştiriciler giriyormuş.

  Bazı büyüklerimiz mayalarken içine bir yemek kaşığı kadar şeker de katıyorlar ama ben onu da koymuyorum. İsterseniz siz bir de öyle deneyin. Kışın daha iyi sarmak gerekiyor ki çabuk soğumasın. Ben kışın iki kat yazın tek kat sarıyorum. Yazın mayalama işlemi uzun sürerse yoğurt biraz daha ekşi olabilir.

Malzemeler:

1 litre süt
bir kaşık yoğurt
üzerini örtmek için sofra bezi veya uygun bir örtü

  Taze sütü ocağa alıyoruz. Beş dakika kadar kaynattıktan sonra mayalayacağımız kaba alıp ( isterseniz porsiyonluk kaplarda da yapabilirsiniz.) ılınmaya bırakıyoruz. Parmağımızı sokarak yediye kadar sayıyoruz. Parmağımız içinde durabiliyorsa, bir kaşık yoğurdu kaptan aldığımız bir miktar sütle inceltiyoruz ve sütümüze döküyoruz. ( Metal kaşık kullanmayın.) Tahta kaşıkla kaymağı bozmadan hafif bir şekilde karıştırıyoruz. Örtüyle sıkı sıkıya saralım. Ben kışın tezgahtan soğuk çekmesin diye altına nihale de koyuyorum Sarsılmayacak bir yerde 4-5 saat bekletelim. Nazik bir şekilde örtüyü kaldırıp kapağını açalım. İlk etapta yoğurt biraz sulu gözükecek buzdolabında 12 saat kadar beklediğinde suyunu çekecektir.

Aşağıda aşamaların fotoğrafları size yardımcı olabilir;











 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder