11 Şubat 2014 Salı

AMONYAK SODALI PASTA


Daha yeni evliyken çok moda olan (sene 2000) Giz 4 dakikayı çok yapmışlığım vardır. Hatırlayanlar bilirler hiç öyle 4 dakikalık bir iş değildi hani. Biz de zaten aramızda ona Giz 40 dakika derdik. Neyse işte, ona benzeyen diskler oluşuyor bu pastada elinizde. Sanki biraz daha pişse petit beure bisküvi olacak gibi...

Bu amonyak sodası-tuzu nedir diye ufak bir araştırma yaptım ama çok net bilgiler bulamadım. Pastacılıkta kullanıldığını, karbonat, kabartma tozu gibi hamur kabartmakta diğer kabartıcılara oranla daha çok tutulduğunu yazmışlar. Pişerken çıkan gaz kekin duvarlarına çarparak çıkarak tamamen kekten ayrılıyormuş fakat karbonatta kalan eser miktardaki tad ise hafif bir acımsılık bırakıyormuş. 


Bana çok farklı geldi nedense bu pastayı yapmak. Diğer pastalara oranla yapımı çok basit ve sonuç da gayet başarılı bence. Yumurta beyazı iyi çırpıldı mı ? Pandispanya iyi kabardı mı ? Katlara düzgün ayrıldı mı? gibi sorunlar olmuyor bu hamuru hazırlarken. Belki daha yumuşak kek isteyenler şurupla bisküvileri ıslatabilirler ama bence ona da gerek yok. Nereden bulabilirim derseniz her aktarda pastacılık ta kullanılan amonyak sodası adıyla satılıyor. Paketi 1 lira, sanırım 50 gr kadar ve o da size epey bir süre yeter.

Bu pastayı yapmanın tek handikapı pişerken hatta paketi açtığınız anda başlayan o keskin mi keskin amonyak kokusu. Bir de ola ki fırını çalışırken açıp bütün o kokuyu içinize çekerseniz, bütün gün o koku burnunuzdan gitmiyor maalesef. O yüzden şimdiden söyleyeyim fırını açarken sakın o havayı solumayın ve şöyle bir kenara çekilin. Bu koku ne kokusu, ne kokusu diye düşünürken çok kuaförde işi olmayan ben tabii bir anda anımsayamadım ama o gün yanımda olan yeğenim saç boyası kokusu dediği an evet yaa... dediğimi hatırlıyorum :)) Esra'nın ölmeyiz demi ?? sorusu üzerine araştırmamı genişlettim zaten. Eskiden hanımlar hep kullanırmış ama ben hiç rast gelmedim demek ki, ya da belki de ne olduğunu bilmeden yedim gitti. Haaa... hamur piştiğinde o kokuya dair hiç bir şey kalmıyor, kedi dili tarzında bir bisküviniz oluyor elinizde.

Amonyağın kokuyu yayarak hamurdan çıkabilmesi için ince hamurlu tariflerde kullanılmalıymış. Yani kek kurabiye tarzı hamur işlerine uygun bir madde değil bu amonyak denen şey...

Ben bu tarifi Fatoş'un Mutfak Günlüğün'de gördüğümden beri denemek istediğim bir tarifti. Fatoş arkadaşımız da çok övmüş bu tarifi ama bir türlü Kemeraltı'na gidip aktarıma uğrama şansı bulamadığım için bugüne kaldı. Bence herkes, özellikle "evde ben pasta yapamam" diyenler  bu pastayı denesinler.

Ara krema olarak ben pastacı kreması kullandım, ben aşağıda orjinal tarifini veriyorum ama siz dilediğiniz bir kremayı kullanabilirsiniz.


Malzemeler:

1 kahve fincanı erimiş tereyağ
1 kahve fincanı süt
1 kahve fincanı şeker
2 yumurta
1 silme yemek kaşığı amonyak sodası
aldığı kadar un

Kreması İçin:

1 litre süt
3 yumurta
1.5 su bardağı toz şeker
4 çorba kaşığı un
4 çorba kaşığı nişasta
125 gr tereyağ ( altı kapatıldıktan sonra eklenecek )

Üzeri İçin:

1 paket çikolatalı krem şanti ( elimde olmadığı için ben sade kullandım )
1 paket (80 gr) bitter çikolata


Hamuru için gerekli bütün malzemeleri karıştırın ve kulak memesi yumuşaklığında bir hamur elde edin. Hamuru altı bezeye ayırın. Ben beş bezeye ayırdım, deneyenler kalınlığı tam olmuş dediler ama bana göre biraz kalın oldu. Kalınlık resimde görünüyor siz de beze sayısını kendinize göre belirleyin.

Fatoş Hanım pişirdikten sonra kenarlarından keserek düzeltmiş pastayı. Ben de belki en başta düzgün kalıpla kesersem sonradan düzeltme işi olmaz diyerek önce kalıpla kestim ama aktarma işinde hamurun şekli deforme oldu.


Bu defa iki yağlı kağıdın arasında açıp sonra kalıpla kestim ve hamuru ellemeden yağlı kağıdı fırın tepsisine aktardım. Kalıbım 22 cm'lik olduğu için tepsiye iki tane sığdı. Böylece üç defada bisküvilerim hazır oldular. Yalnız hamurları mümkün olduğunca ince açın çünkü gördüğünüz gibi çok kabarıyor. 200 derecede 12-15 dakika pembeleşene kadar pişirin. Eğer fırınınız altını iyi pişirmiyorsa dikkatlice çevirin ve tersini de pembeleşene kadar pişirin.


Kalın olması lezzetine çok etki etmiyor ama medovik pasta gibi katları ince ince olursa sanki daha şık duracaktı gibime geldi...


Krema malzemelerini tencereye alın ve kaynayıncaya kadar karıştırın. Ocağın altını kapattıktan sonra tereyağı ekleyin ve mikserle çırparak kremayı havalandırın. Aralarına çilek, muz, çikolata vb. koyabilirsiniz.

Üzeri için krem şantiye paketin üzerindeki tarife göre çırpıp hazırlayın. Çikolatayı benmaride eritip, ılınınca krem şantiye ekleyin ve beraber çırpın. 10 dakika kadar buzdolabında soğumasını bekleyin. pastanın her tarafını kremayla sıvayın. Kalan kısmını sıkma torbasına doldurun ve dilediğiniz gibi süsleyin.

2 yorum:

  1. Merhaba tarifi denediğine çok sevindim. Bir ip ucu vereyim. Hamuru çok ince açarsan piştiğinde çok kabarmaz ve pastan ara muhallebisiyle buluşunca daha lezizoluyor. Bir de eğer bir daha deneme şansın olursa muhakkak orjinal muhallebisini yap.Çünkü hepsi bir bütün inan...Ara muhallebisi pastaya inanılmaz bir tat veriyor.Özellikle muzda çok yakışıyor bu pastaya...Bir dahaki seferde aradaki farkı anlarsın.. Müthiş...Ellerine sağlık

    YanıtlaSil
  2. Ziyaretin için teşekkür ederim... tarifi daha defalarca denemeyi düşünüyorum:) Evde kalan pastacı kremasını değerlendirmek istemiştim ama bir daha ki sefere tavsiyelerinize uyacağıma emin olabilirsin...

    YanıtlaSil