23 Ekim 2013 Çarşamba

PİNYATA - PİNATA YAPIMI


Son zamanların popüler, doğum günü, özel gün vb. aktivitelerinden menşei Meksika olan pinyatayı anlatmak istiyorum bugün. Zamanlama biraz ters oldu biliyorum ama artık ya benim bu defa yaptığım gibi evdeki partilerinizde yada önümüzdeki yaz, bahçe partilerinde yaparsınız. Yapımı gayet basit, fakat uzun zaman alan el oyalayıcı ama kesinlikle sıkıcı olmayan bir iş. Her şeyden önemlisi küçük büyük herkesin zevk aldığı bir parti oyunu. Maliyeti de bir adet krepon kağıdının 50 kuruş olduğunu düşünürsek gayet ucuz.

Bizim evde bu sefer daha önce bahsettiğim kardeşimin eşi Marcia için yapıldı bu pinyata. Ama tabii her zamanki  gibi Angry Birds bir yerde muhakkak olmalıydı. Ben de çocuklarla ortak kullanım olduğu için pinyatada karar kıldım.

İçini yaptığınız organizasyona göre şekerleme, çikolata, ufak tefek hediyeler ve artan krepon kağıtlarını ufak ufak keserek bir nevi konfetiyle doldurabilirsiniz. Kulanacağınız şekerlemelerin poşetli olması yere düşecek olmasından dolayı önemli bir detay. Ben küçük paketler içindeki jelibonları ve bayram şekeri, çikolatası tarzındaki şekerlemeleri kullandım. Hediyeleri de küçük paketlere koyup kurdelelerle bağladım. Yapım aşamasında fotoğrafladım fakat, bittiği halini çekmeyi unutmuşum. Partide çekilen bir fotoğrafı kırparak yaptığım için görüntü maalesef çok net değil.

Malzemeler:

3 adet kırmızı krepon kağıdı
1 adet beyaz krepon kağıdı ( eski adıyla gramafon kağıdı:) )
1 adet siyah krepon kağıdı
1 adet punch balonu ( ucu lastikli yuvarlak balon )
1 tabaka gaga için turuncu fon kağıdı
bir adet gazete
2 bardak su
1 bardak un
pritt tarzında sürülebilen bir yapıştırıcı veya tutkal
kağıt bant

Geniş bir kabın içine un ve suyu katın ve karıştırın. Un dibe çöktükçe arada karıştırmanız gerekebilir. Gazete kağıtlarını ortalama üç parmak genişliğinde birer karış ölçülerinde kesip hazırlayın.

Balonu ağzı geniş bir kabın içine oturtun. Benim kabımın ağzı dar olduğu için gazeteyi her yerleştiğimde denge merkezi bozulan balonu zapt etmem zor oldu.


Balonunuzun bir el girecek kadar kısmını kalemle işaretleyin. Bu işaretlediğiniz bölümün alt tarafa gelmesi, vurulduğu zaman zayıf olan bölgeden içindekilerin dökülmesi için önemli. Üst tarafta da asabilmek için bir ip geçecek kadar yer bırakmalısınız. Benim yaptığım gibi balonun lastiğini de kullanabilirsiniz.

Kesmiş olduğunuz gazete kağıtlarını hazırladığınız unlu suya batırıp fazla olan kısmını diğer elinizle sıyırın. Balonun üstüne yapıştırdıktan sonra bütün balon kaplanana kadar işlemi tekrar edin.



Balon kaplaması bitince direk güneş almayan bir yerde bir gün kurumaya bırakın. Artan unlu karışımın da ertesi gün kullanmak üzere üstünü kapatın.

Bir sonraki gün kuruyan balona tekrar aynı işlemleri uygulayarak boş yer kalmayacak şekilde ikinci kat kaplamayı yapın. Tekrar bir gün kuruması için gölge bir yere bırakın.


Kırmızı ve beyaz krepon kağıtlarını keserek hazır hale getirin. Bu kısım biraz oyalayıcı gelebilir. Krepon kağıtları ince olduğu için katlamasını yapmak, kesmek ve birbirinden ayırmak için belki birinden yardım alabilirsiniz.


Kuruyan balona gözlerin ve beyaz yerlerinin belli olması için kalemle şekillerini çizin. Benim burda bir yanlışım oldu bunu siz yapmayın diye belirtmek isterim. Ben gagasını en son yapıştırırm diye düşündüm ama hiç düşündüğüm gibi olmadı. Krepon kağıtlarının üzerine gagayı sabitlemem çok zor oldu. Eğer siz yaparsanız kırmızıları kaplarken gaga kısmını boşluk bırakın, sonra gagayı sıkıca sabitleyin. Daha sonra kalan yerleri kaplayın.


İlk olarak beyaz kısmını alttan başlayarak doldurun. Daha sonra siyah kreponu ince uzun kesip çevire çevire ip haline getirin ve gözleri yapın. Kırmızı olan kısımlarını da alttan başlayarak kaplayın. En son kaşları için gene siyah krepon kağıdını  iki parmak kalınlığında kestikten sonra katlayın ve üzerine yapıştırın.

Bütün yüzeyler kaplandıktan içindeki balonu patlatıp çıkartın. Sonra altta açık kalan kısımdan elinizi sokup asmak için gerekli olan ipi takın ve içine istediğiniz şeyi doldurun. Açıkta kalan kısma gazete kağıdıyla yama yapıp üzerini kağıt bantla tek kat bantlayın. Bu kısmı da bantlar belli olmasın diye kırmızı krepon kağıdıyla kaplayın. Çok kalın yaparsanız çocuklar patlatamaz ama çok ince olursa da içindeki ağırlıkları taşımaz o yüzden dengeli bir kapatma olmalı.


Biz evde eşimin bateri setinin zil sehpasına taktık siz de evde ya da açık alanda uygun bir yere asın. Oklava ya da benzeri bir şeyle çocukların gözlerini kapatarak çocukların yaşına göre herkese birer ikişer kere vurdurrmak suretiyle pinyatanızı patlatabilirsiniz.

12 yorum:

  1. çok sevimli olmuş bayıldım :)

    YanıtlaSil
  2. Balonu icinde patlatiyomusunuz ?

    YanıtlaSil
  3. O kısmı yazmayı unutmuşum...hatırlattığınız için teşekkürler...içini doldurmadan önce balonu patlatıp çıkarıyoruz. Benim balonumda patlatmama gerek kalmadan balonum sağlam bir şekilde içinden çıktı. Kurumuş hamur kalıntılarını temizledim, çocuklar tekrar kullandı:)

    YanıtlaSil
  4. Piyasada surekli aynı pinyatalar var bu cok farklı olmuş...daha değişik modelle de paylaşırsanız çok seviniriz...siz nerde farklı birşey var buluyorsunuz, sizi çok tebrik ediyorum...

    YanıtlaSil
  5. Pinyata yaparken ben de çok zevk aldım. Eğer yaparsam sizinle de paylaşacağıma emin olabilirsiniz...

    YanıtlaSil
  6. Yanıtlar
    1. Nil Hanım sorunuzu daha açıklayıcı olarak yazarsanız cevaplamaya çalışırım

      Sil
  7. ipi nereye takıcağımızı anlamadım yardımcı olrmusunuz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,ipinizin balonun içinde kalacak kısmına birkaç düğüm atın. Elinizi alttaki boşluktan sokup ipinizin kalılnığına göre bir delik açın. Bir kalem ya da çivi yardımcı olabilir. Ucunu düğümlediğiniz ipin düğüm olmayan ucunu içinden geçirip dışardan çıkarın. İpin diğer ucu düğümlü olduğu için balonun içinden çıkmayacaktır. Daha sağlam olmasını isterseniz ipi içeriden bant ya da sıvı yapıştırıcılarla sabitleyebilirsiniz. Umarım anlatabilmişimdir. Kafanıza takılan olursa tekrar sorabilirsiniz. Kolay gelsin...

      Sil
  8. tek kat yapsak olur mu acaba

    YanıtlaSil
  9. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil