26 Aralık 2013 Perşembe

GÜNEŞ EKMEK




Kahvaltı ya da beş çaylarınız için çok uygun bir ekmek. Ben de dünden kalan patates püresini nasıl değerlendireyim derken yaptım bunu. Patatesleri çabuk haşlansın diye kabuklarını soyarak haşlamıştım. Suyu boşa gitmesin diye bir bardak kadar suyunu da ayırmıştım. Nasıl olsa yapacak bir şey bulurum diye hamur mayalamaya karar verdim. Poğaça şekli vermek açıkçası içimden pek gelmedi, çünkü mutfak dolaplarını temizleme günü olarak ilan etmiştim o günü ve o ruh haline de girmişken başka şeylerle uğraşmak istemiyordum doğrusu.

Akşamdan mayaladığım ve buzdolabına kaldırdığım hamuru sabah dışarı çıkardım. Oda sıcaklığına gelince de unlanmış tezgahta açtım ve hazır olan iç malzemeleri yayıp sardım. 10- 15 dakikada öğlene bir şeyler hazır duruma gelmişti. Yanında bir çay ve dünden kalma kekimle bu öğünü de kurtarmış oldum.

Malzemeler:

2 bardak ılık su ( ben 1 bardağını haşlanmış patates suyu kullandım )
1 tatlı kaşığı dolusu instant maya
1 tatlı kaşığı tuz
1 yemek kaşığı şeker
aldığı kadar un

İç malzemesi için:

100 gr erimiş tereyağ
3 orta boy haşlanmış rendelenmiş patates
1 yemek kaşığı biber salçası
1 yemek kaşığı domates salçası
tuz, nane, pul biber, kimyon
rendelenmiş kaşar peyniri ( ben köy peyniri kullandım )

Üzeri İçin:

1 yumurtanın sarısı
susam ya da çörek otu



Geniş bir kabın içine önce su, tuz, şeker, un ve mayayı koyup yumuşak ama ele yapışmayan bir hamur elde edene kadar yoğurun. Hamurun üzerini temiz bir örtüyle örtün ve ılık bir yerde mayalanmaya bırakın. İki katı büyüklüğünde kabardığı ( bu esnada hamuru geniş bir kabın içinde üzeri örtülü olarak buzdolabına kaldırıp ertesi gün kullanabilirsiniz )zaman unladığınız tezgaha alın ve merdaneyle çok inceltmeden yaklaşık 1 santim kalınlığında açın. Şekli çok önemli değil, yuvarlağa yakın olsun yeter.

Erimiş tereyağını bütün yüzeye sürdükten sonra salçaları ve baharatları karıştırın ve sosu da hamurun üzerine sürün. Ağız tadınıza göre tuz kattığınız patatesleri de sosun üzerine yaydıktan sonra rendelenmiş peyniri de serpiştirin.


Daha sonra bir ucundan başlayın ve çok sıkmadan, gevşek de bırakmadan sarmaya başlayın. Rulo haline geldikten sonra yağlı kağıt serdiğiniz fırın tepsisine alın ve orada iki ucunu birleştirerek bir daire elde edin. Hamur unlu olduğu için, iki ucu yapıştırmak için biraz suyla ıslatmanız gerekebilir. Ucu keskin bir bıçakla dilim yapar gibi ama hamurdan ayırmadan hamuru 2'şer santim kalınlığında kesin. Tekrar ılık bir ortamda tepsi mayasının gelmesi için bir saat kadar bekletin.


Fırının sıcaklığını 200 dereceye ayarlayın. Yumurta sarısına bir tatlı kaşığı kadar sıvı yağ ekleyin ve çırpın. Fırça yardımıyla dikkatli bir şekilde hamurun üzerine sürün. Susam ve çörek otu serptikten sonra fırında yaklaşık 40-45 dakika üzeri iyice kızarıncaya kadar altının da kızarıp kızarmadığını kontrol ederek pişirin.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder