20 Şubat 2014 Perşembe

ZEYTİNLİ EKMEK

Kahvaltılarda olmazsa olmaz diye bir şey varsa, o da zeytindir benim için... Zeytinsiz bir kahvaltı düşünemem, özellikle de siyah zeytinsiz bir kahvaltıya oturmak bile istemem desem olur hani. Peynir olmazsa idare ederim, reçeldir, baldır hiç aramam ama bide güzelse, bir kase dolusu tirilye zeytini ekmeksiz bile afiyetle çerez niyetine yiyebilirim.

Bugün tarifini vereceğim ekmek de benim favorilerimden oluyor. Aslında tam da ekmek denemez poğaça desek daha doğru olur herhalde. Sabah kahvaltıda tazeyken nefis oluyor ama inanın akşama ya da ertesi güne bile gayet keyifli yenebiliyor. Eğer yapmak istiyorsanız, sabah da yetiştiremem derseniz akşamdan mayalayın, şekil verin serin bir yerde sabaha kadar beklesin. Ben buzdolabında bekletiyorum ve daha elimi yüzümü yıkamadan dışarı çıkartıp oda ısısına gelmesini bekliyorum ve ardından fırınlıyorum. Kahvaltı hazır olana kadar hazır oluyor. Sadece fırından çıktıktan sonra bir 10 dakika temiz bir beze sarıp bekletirseniz ekmek içini çekip daha lezzetli oluyor.


Malzemeler:

1 su bardağı ılık su
1\2 su bardağı erimiş tereyağ
1\2 su bardağı zeytinyağ
2 tatlı kaşığı tuz
1 paket yaş maya ya da 1 paket instant maya
aldığı kadar un
üzeri için çörek otu, susam, keten tohumu, haşhaş vb.

İçi İçin:

Bir kase çekirdeği çıkartılmış ve doğranmış zeytin

Hamuru için yaş mayayı ılık suyun içinde eritin. Geniş bir kabın içine 2 su bardağı kadar un koyun. Ortasına içinde mayayı erittiğiniz suyu  ve yağlarınızı dökün. Unun üzerine tuzu serpin. Unlardan yavaş yavaş alarak yoğurmaya başlayın elinize yapışmayan ama yumuşak bir hamur elde edene kadar un ilave ederek yoğurun. Ilık bir yerde üzeri örtülü olarak oda ısısına göre yaklaşık bir saat, hamur iki katı büyüklüğünde kabarana kadar bekleyin.


Hamur mayalandığında tezgahı hafif unlayarak merdane yardımıyla yarım santim kalınlığında açın. Zeytini hamurun kenarına yayın ve hamuru rulo yapın. Uç kısımları altta kalacak şekilde yağlanmış baton kalıbınıza yerleştirin. Eğer un yüzünden yapışmazsa suyla hafif ıslatabilirsiniz.200 derecede üzeri altın renginden hafif kahverengiye dönene kadar pişirin. Piştikten sonra temiz bir havluya sarıp en az 10 dakika dinlendirin.


Eğer kalıbınız yoksa yağlı kağıt serilmiş fırın tepsisine de yerleştirebilirsiniz. Benim kalıbımda bu ölçüden iki tane ekmeğim çıkıyor. Siz de eğer iki ekmeği yapmak istiyorsanız, kalan hamuru da aynı işlemleri uygulayarak fırın tepsisinde pişirebilirsiniz. Eğer hemen yapmak istemezseniz strech filme sarıp derin dondurucuya atabilir, kullanmadan bir gece evvel buzdolabının soğutucu kısmına indirip, sabah oda sıcaklığına gelmesi için dışarı çıkartın. Daha sonra aynı sırayı uygulayarak fırınlayabilirsiniz.


1 yorum:

  1. Zeytin olmazsa hayat durur benim için o kadar yani. Çok pratik bir kahvaltılık pazar günü masamda nasipse:-)

    YanıtlaSil